Sponsoring: een goede manier om je naamsbekendheid te verbeteren!

Alle bedrijven zouden graag willen dat er op een positieve manier over hen wordt gesproken en geschreven. Maar hoe doe je dat op een leuke manier? Denk dan bijvoorbeeld eens aan de sponsoring bij een sportclub, een goed doel of een evenement.

Meer dan alleen geld
Sponsoring is meer dan alleen geld geven. Het kan een effectief middel zijn om je naamsbekendheid te vergroten. Dit kan helpen wanneer je op zoek bent naar personeel en kan je het gebruiken in je marketing- en communicatieactiviteiten. Sponsoring draagt bij aan een positief imago van je bedrijf. Zeker wanneer je dit op structurele basis kunt doen.

Branding
Door het sponsoren van een vereniging, een goed doel of evenement creëer je meer naamsbekendheid. Denk bijvoorbeeld aan je logo of bedrijfsnaam op een groot bord of op de baniervlaggen naast het veld of op het evenement. Dit wordt onbewust waargenomen door vele sporters en supporters. Zeker wanneer je bedrijfsnaam of logo steeds vaker (en op verschillende plekken) terugkomt. Dus ook later in de regio op een bord of poster.

Omdat sporters of supporters je naam sneller herkennen zullen zij eerder voor jou kiezen. Het voelt alsof er een gemeenschappelijke band is ontstaan. Daarnaast is het ook goed voor de club, deze kan zich verder ontwikkelen of het bedrag investeren in speciale projecten binnen de vereniging zoals het verduurzamen van het sportpark.

Ook voor dat soort speciale projecten is drukwerk nodig. Zo kan je een spandoek bedrukken met een aankondiging van een actie of evenement. Het zijn de extra’s waarbij ook jouw logo of naam op kan pronken. Evenals de vermeldingen op de website en social media kanalen. De mogelijkheden zijn vaak enorm, echter dien je wel te werken met een realistisch budget dus houd hier rekening mee in de begroting. Daarom maakt het lokaal sponsoren, zeker op een lager niveau, wel interessant.

Een betrokken werkgever
Sponsoring toont ook aan dat je betrokken bent bij je omgeving. Zoals we allemaal weten, verbinden mensen zich snel met merken en evenementen waar ze affiniteit mee hebben. Als je zichtbaar bent op plaatsen waar mensen komen die dezelfde interesses als jij hebben, dan zullen ze zich sneller met jouw merk verbinden. Op die manier kun je dus ook aan personeelswerving doen.

Als je met jouw bedrijf dus mensen wil aanspreken en medewerkers wil werven in de regio, dan kan het dus verstandig zijn om een club of vereniging te ondersteunen. Zo wek je de interesse van mensen die graag onderdeel zouden willen zijn van je bedrijf.

Dit artikel valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.