Automobilist rijdt 103 km/uur op Oldenzaalsestraat Rossum
Rossum – De politie in Dinkelland heeft donderdagmiddag 27 maart een snelheidscontrole gehouden op de N736 Oldenzaalsestraat in Rossum.
Een bestuurder heeft een proces-verbaal gekregen voor de overschrijding van de maximale snelheid met 23 km/uur. (bron: Hannie Jansen | @WijkagentJansen)
Waarom snelheidscontroles?
Snelheidscontroles worden uitgevoerd op plaatsen waar (veel) letselongevallen gebeuren en waarbij snelheid een oorzaak is van het ongeval. Harder rijden dan de toegestane snelheid levert gevaarlijke situaties op in het verkeer en maakt onnodig veel slachtoffers. De controles worden gehouden op basis van afspraken met wegbeheerders en/of omwonenden. Het aantal verkeersongevallen en klachten is daarbij leidend. (bron: politie)
Feit: stopafstand bij 120 km/uur is 24 auto’s van gemiddelde lengte
In Nederland wordt intensief op snelheid gecontroleerd. Snelheidscontroles vinden om drie redenen plaats. Allereerst omwille van de verkeersveiligheid, want snelheid speelt een rol bij lk verkeersongeval. Het milieu is een tweede goede reden: hoe harder een voertuig rijdt, hoe hoger het brandstofverbruik, hoe meer CO2-uitstoot en hoe meer geluidsoverlast. De derde reden is mobiliteit. Files ontstaan minder snel als weggebruikers met ongeveer dezelfde snelheid rijden. Bovendien is de kans op ongelukken kleiner, en ook dat scheelt files: bijna 13% van de files is direct te wijten aan een ongeval.
Snelheid kan het verschil uitmaken tussen leven en dood. Voor automobilisten is de kans op overlijden bij een aanrijding met een snelheid van 80 km/uur bijvoorbeeld al twintig keer groter dan bij een snelheid van 30 km/u. Nog treuriger zijn de cijfers over fietsers en voetgangers. Bij aanrijdingen met een snelheid van slechts 35 km/u komt 5% van de fietsers of voetgangers om het leven. Bij 48 km/u is het aandeel met dodelijke afloop al opgelopen tot 45% en bij 64 km/u overleeft nog maar 15% de klap.
Sancties
Relatief kleine overtredingen worden afgedaan met een boete. Overschrijdingen van meer dan 30 km/uur (en op de snelweg met 40 km/uur) worden geregistreerd. Afhankelijk van de voorgeschiedenis levert zo’n overtreding een forse boete of een dagvaarding op. Bij overschrijding van de maximumsnelheid van 50 kilometer of meer wordt bij staandehouding het rijbewijs ingevorderd. Bij zeer grove overtredingen kan de zogenaamde artikel 130-procedure gestart worden, waarbij de bestuurder een onderzoek moet ondergaan naar de lichamelijke of geestelijke geschiktheid om een motorrijtuig te besturen. Afhankelijk van de uitkomst kan het CBR het rijbewijs permanent ongeldig verklaren. (bron: OM)
BEREKEN HIER UW SNELHEIDSBOETE